Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, όσο όλες οι τηλεοράσεις και οι προβολείς ήταν αποκλειστικά τεχνολογίας CRT και πλεκτής σάρωσης, ο τομέας της κίνησης δεν αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης και έγνοιας μεταξύ μελλοντικών αγοραστών και κατόχων. Λίγο-πολύ, όλες οι συσκευές παρουσίαζαν ταυτόσημες επιδόσεις, ενώ και το διαθέσιμο υλικό υπολείπονταν σαφώς των ικανοτήτων του καθοδικού σωλήνα, ώστε τα όποια θολώματα ή σπασίματα, να οφείλονται αποκλειστικά στους τηλεοπτικούς σταθμούς. Κάποια στιγμή όμως, μπήκε η προοδευτική σάρωση στη ζωή μας και κάπου εκεί ξεκίνησαν να μας απασχολούν ερωτήματα του τύπου: «Γιατί η καινούρια πανάκριβη high-end τηλεόρασή μου έχει χειρότερη κίνηση από την 14άρα που έχω στο τροχόσπιτο;» Στη συνέχεια, ο καθοδικός σωλήνας, αντικαταστάθηκε από υγρούς κρυστάλλους, κελιά πλάσματος και μηχανικά καθρεφτάκια και οι απορίες πολλαπλασιάστηκαν. Η μητέρα των κακών στην περίπτωσή μας, ονομάζεται απόπλεξη και σημαίνει την μετατροπή ενός σήματος βίντεο πλεκτής σάρωσης σε προοδευτική.
Εν έτει 2010, η τηλεοπτική εκπομπή στηρίζεται ακόμα σε μία ιδέα της δεκαετίας του ’30, την πλεκτή σάρωση. Όταν οι «πατέρες» της τηλεόρασης καταστάλαξαν σε αυτό το πρότυπο, θεωρήθηκε μία επαναστατική προοπτική, η οποία επέτρεπε τον διπλασιασμό της κατακόρυφης ανάλυσης, διατηρώντας το ίδιο εύρος ζώνης. Τα μειονεκτήματα που κουβαλούσε όμως αυτή η ιδέα (τρεμόπαιγμα, γραμμές σάρωσης, μισή ανάλυση κατά την κίνηση και τεχνουργήματα κοτλέ), παρότι ήταν αδιόρατα στους μικροσκοπικούς καθοδικούς της εποχής, έφτασαν να βασανίζουν μηχανικούς και τηλεθεατές, μισό αιώνα αργότερα. Όταν μία συσκευή καλείται να μετατρέψει υλικό πλεκτής σάρωσης σε προοδευτική, σε πρώτο επίπεδο προκύπτει το εξής δίλημμα: να θυσιαστεί η ανάλυση ή η κίνηση; Αν θέλουμε να κρατήσουμε όλη την απαλότητα της κίνησης που εμπεριέχεται σε ένα σήμα PAL 576 πλεκτών γραμμών, αυτόματα μένουμε με 288 γραμμές για κάθε Hz, εναποθέτοντας τις ελπίδες μας στη «φαντασία» του επεξεργαστή εικόνας να «μαντέψει» τις υπόλοιπες 288 που λείπουν, με όση επιτυχία μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτό. Αν πάλι κρατήσουμε και τις 576 γραμμές, βρισκόμαστε με τα μισά στιγμιότυπα κίνησης από τα αρχικά και το διαβόητο judder κάνει την εμφάνισή του.
Όταν πριν από χρόνια ρώτησαν σε ένα συνέδριο τον Yves Faroudja, γιατί πουλάει την υπερεπιτυχημένη εταιρεία του, αυτός απάντησε: «Εδώ και δύο δεκαετίες προσπαθώ να πετύχω την τέλεια μετατροπή από πλεκτή σε προοδευτική σάρωση. Οι αποπλέκτες μου, αυτή τη στιγμή θεωρούνται ό,τι καλύτερο στην αγορά. Και όμως, μετά από όλα αυτά, ένα πράγμα μόνο μπορώ να σας πω με απόλυτη βεβαιότητα: η τέλεια μετατροπή πλεκτής σάρωσης σε προοδευτική, απλά είναι αδύνατη.» Παρά το αποκαρδιωτικό των δηλώσεων του κ. Faroudja, η προσπάθεια για την ανάπτυξη αποπλεκτών που να μπορούν να διατηρήσουν ανάλυση + κίνηση συνεχίστηκε, ενώ βρήκε έναν πολύτιμο σύμμαχο προς αυτό τον στόχο στα συστήματα frame interpolation. Με πρωτοπόρους τη Philips και τη Sony, με τα συστήματα DNM και DRC-MF αντίστοιχα, για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν καταναλωτικές τηλεοράσεις προοδευτικής σάρωσης, που η κίνησή τους δεν είχε πολλά να ζηλέψει από τις «πιουρίστικες» πλεκτής σάρωσης. Μάλιστα, ως παρενέργεια αυτών των συστημάτων, προέκυψε και η «βουτυροποίηση» του κινηματογραφικού judder, δυνατότητα που μέχρι σήμερα συντηρεί μερίδες τόσο φανατικών οπαδών, όσο και ορκισμένων εχθρών.
Πού έχει φτάσει όμως σήμερα, μετά από τόσα χρόνια η εξέλιξη των αποπλεκτών; Κατάφερε να διαψεύσει τον Yves Faroudja, έστω και με τη συνδρομή των συστημάτων frame interpolation, ή η άποψη του στέκει ακόμα καίρια και ακλόνητη;
Με αφορμή την συζήτηση που εκτυλίχθηκε τις τελευταίες εβδομάδες στο νήμα της U20, γύρω από τις ικανότητες του αποπλέκτη της και τις επιπτώσεις του στην κίνηση, σε συνδυασμό με τις ευεργετικές ιδιότητες του frame interpolation πάνω στον ίδιο αποπλέκτη, αποφάσισα να «κατασκευάσω» ένα patternάκι, το οποίο θα είναι σε θέση να μας δείξει που βρίσκονται οι ικανότητες των σημερινών τηλεοράσεων στην διατήρηση της κίνησης του τηλεοπτικού, σε σχέση με το πώς αυτή θα φαινόταν σε μία συμβατική τηλεόραση CRT πλεκτής σάρωσης.
Το pattern, μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ και αρκεί να το αποσυμπιέσετε, να το κάψετε σε ένα δισκάκι DVD-R ή DVD-RW και να το ταΐσετε στο δισκοπαικτικό σας. Απαραίτητη προϋπόθεση για την σωστή αξιολόγηση της τηλεόρασης ή του βιντεοπροβολέα σας, είναι να ρυθμίσετε το player σας σε 576i. Σε περίπτωση που δεν παρέχεται τέτοια επιλογή, απλώς συνδέστε το με SCART ή CVS.
Μόλις φορτώσει το δισκάκι θα σας δείξει τον ακόλουθο πίνακα, ο οποίος αναφέρεται στην ανωτέρω οδηγία:
Πατήστε το ΟΚ στο τηλεκοντρόλ για να ξεκινήσετε το τεστ. Θα εμφανιστεί η ακόλουθη εικόνα:
η οποία αποτελείται από τέσσερις κυλιόμενους στίχους, αυξανόμενης ταχύτητας από κάτω προς τα πάνω. Όσο περισσότερους κυλιόμενους στίχους βλέπετε καθαρά και μπορείτε να τους διαβάσετε χωρίς δυσκολία στην τηλεόραση ή τον προβολέα σας, τόσο καλύτερη δουλειά κάνει ο αποπλέκτης μόνος του ή σε συνδυασμό με κάποιο σύστημα frame interpolation (MotionFlow, Intelligent Frame Creation, MotionPlus, DigitalNaturalMotion, κτλ.). Ενδεικτικά, σε τηλεόραση CRT πλεκτής σάρωσης 50Hz, φαίνονται καθαρά και οι τέσσερις στίχοι, αν και στους ανώτερους, μπορεί να παρατηρηθεί phosphor trailing.
Δοκιμάστε λοιπόν τις ικανότητες της τηλεόρασής σας και ψηφίστε στο poll βάσει του καλύτερου αποτελέσματος που σας δίνει, ώστε να αποκτήσουμε μία εικόνα ως προς το που έχει φτάσει η τεχνολογία απόπλεξης και frame interpolation σήμερα. Εάν το επιθυμείτε, γράψτε και πιο μοντέλο έχετε και τις επιδόσεις του με και χωρίς το frame interpolation (αν διαθέτει), ώστε να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μία ικανή βάση δεδομένων για τις ικανότητες του κάθε μοντέλου στον χειρισμό της κίνησης του τηλεοπτικού.
Σε αυτό το σημείο, να ευχαριστήσω θερμά τον petasis, η παρατηρητικότητα του οποίου στάθηκε η αφορμή για το παρόν νήμα, όσο και τον tmjuju, για τον χρόνο που αφιέρωσε για να ανέβει το pattern στον server του AVClub.
Καλές δοκιμές σε όλους !!!
Εν έτει 2010, η τηλεοπτική εκπομπή στηρίζεται ακόμα σε μία ιδέα της δεκαετίας του ’30, την πλεκτή σάρωση. Όταν οι «πατέρες» της τηλεόρασης καταστάλαξαν σε αυτό το πρότυπο, θεωρήθηκε μία επαναστατική προοπτική, η οποία επέτρεπε τον διπλασιασμό της κατακόρυφης ανάλυσης, διατηρώντας το ίδιο εύρος ζώνης. Τα μειονεκτήματα που κουβαλούσε όμως αυτή η ιδέα (τρεμόπαιγμα, γραμμές σάρωσης, μισή ανάλυση κατά την κίνηση και τεχνουργήματα κοτλέ), παρότι ήταν αδιόρατα στους μικροσκοπικούς καθοδικούς της εποχής, έφτασαν να βασανίζουν μηχανικούς και τηλεθεατές, μισό αιώνα αργότερα. Όταν μία συσκευή καλείται να μετατρέψει υλικό πλεκτής σάρωσης σε προοδευτική, σε πρώτο επίπεδο προκύπτει το εξής δίλημμα: να θυσιαστεί η ανάλυση ή η κίνηση; Αν θέλουμε να κρατήσουμε όλη την απαλότητα της κίνησης που εμπεριέχεται σε ένα σήμα PAL 576 πλεκτών γραμμών, αυτόματα μένουμε με 288 γραμμές για κάθε Hz, εναποθέτοντας τις ελπίδες μας στη «φαντασία» του επεξεργαστή εικόνας να «μαντέψει» τις υπόλοιπες 288 που λείπουν, με όση επιτυχία μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτό. Αν πάλι κρατήσουμε και τις 576 γραμμές, βρισκόμαστε με τα μισά στιγμιότυπα κίνησης από τα αρχικά και το διαβόητο judder κάνει την εμφάνισή του.
Όταν πριν από χρόνια ρώτησαν σε ένα συνέδριο τον Yves Faroudja, γιατί πουλάει την υπερεπιτυχημένη εταιρεία του, αυτός απάντησε: «Εδώ και δύο δεκαετίες προσπαθώ να πετύχω την τέλεια μετατροπή από πλεκτή σε προοδευτική σάρωση. Οι αποπλέκτες μου, αυτή τη στιγμή θεωρούνται ό,τι καλύτερο στην αγορά. Και όμως, μετά από όλα αυτά, ένα πράγμα μόνο μπορώ να σας πω με απόλυτη βεβαιότητα: η τέλεια μετατροπή πλεκτής σάρωσης σε προοδευτική, απλά είναι αδύνατη.» Παρά το αποκαρδιωτικό των δηλώσεων του κ. Faroudja, η προσπάθεια για την ανάπτυξη αποπλεκτών που να μπορούν να διατηρήσουν ανάλυση + κίνηση συνεχίστηκε, ενώ βρήκε έναν πολύτιμο σύμμαχο προς αυτό τον στόχο στα συστήματα frame interpolation. Με πρωτοπόρους τη Philips και τη Sony, με τα συστήματα DNM και DRC-MF αντίστοιχα, για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν καταναλωτικές τηλεοράσεις προοδευτικής σάρωσης, που η κίνησή τους δεν είχε πολλά να ζηλέψει από τις «πιουρίστικες» πλεκτής σάρωσης. Μάλιστα, ως παρενέργεια αυτών των συστημάτων, προέκυψε και η «βουτυροποίηση» του κινηματογραφικού judder, δυνατότητα που μέχρι σήμερα συντηρεί μερίδες τόσο φανατικών οπαδών, όσο και ορκισμένων εχθρών.
Πού έχει φτάσει όμως σήμερα, μετά από τόσα χρόνια η εξέλιξη των αποπλεκτών; Κατάφερε να διαψεύσει τον Yves Faroudja, έστω και με τη συνδρομή των συστημάτων frame interpolation, ή η άποψη του στέκει ακόμα καίρια και ακλόνητη;
Με αφορμή την συζήτηση που εκτυλίχθηκε τις τελευταίες εβδομάδες στο νήμα της U20, γύρω από τις ικανότητες του αποπλέκτη της και τις επιπτώσεις του στην κίνηση, σε συνδυασμό με τις ευεργετικές ιδιότητες του frame interpolation πάνω στον ίδιο αποπλέκτη, αποφάσισα να «κατασκευάσω» ένα patternάκι, το οποίο θα είναι σε θέση να μας δείξει που βρίσκονται οι ικανότητες των σημερινών τηλεοράσεων στην διατήρηση της κίνησης του τηλεοπτικού, σε σχέση με το πώς αυτή θα φαινόταν σε μία συμβατική τηλεόραση CRT πλεκτής σάρωσης.
Το pattern, μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ και αρκεί να το αποσυμπιέσετε, να το κάψετε σε ένα δισκάκι DVD-R ή DVD-RW και να το ταΐσετε στο δισκοπαικτικό σας. Απαραίτητη προϋπόθεση για την σωστή αξιολόγηση της τηλεόρασης ή του βιντεοπροβολέα σας, είναι να ρυθμίσετε το player σας σε 576i. Σε περίπτωση που δεν παρέχεται τέτοια επιλογή, απλώς συνδέστε το με SCART ή CVS.
Μόλις φορτώσει το δισκάκι θα σας δείξει τον ακόλουθο πίνακα, ο οποίος αναφέρεται στην ανωτέρω οδηγία:
Πατήστε το ΟΚ στο τηλεκοντρόλ για να ξεκινήσετε το τεστ. Θα εμφανιστεί η ακόλουθη εικόνα:
η οποία αποτελείται από τέσσερις κυλιόμενους στίχους, αυξανόμενης ταχύτητας από κάτω προς τα πάνω. Όσο περισσότερους κυλιόμενους στίχους βλέπετε καθαρά και μπορείτε να τους διαβάσετε χωρίς δυσκολία στην τηλεόραση ή τον προβολέα σας, τόσο καλύτερη δουλειά κάνει ο αποπλέκτης μόνος του ή σε συνδυασμό με κάποιο σύστημα frame interpolation (MotionFlow, Intelligent Frame Creation, MotionPlus, DigitalNaturalMotion, κτλ.). Ενδεικτικά, σε τηλεόραση CRT πλεκτής σάρωσης 50Hz, φαίνονται καθαρά και οι τέσσερις στίχοι, αν και στους ανώτερους, μπορεί να παρατηρηθεί phosphor trailing.
Δοκιμάστε λοιπόν τις ικανότητες της τηλεόρασής σας και ψηφίστε στο poll βάσει του καλύτερου αποτελέσματος που σας δίνει, ώστε να αποκτήσουμε μία εικόνα ως προς το που έχει φτάσει η τεχνολογία απόπλεξης και frame interpolation σήμερα. Εάν το επιθυμείτε, γράψτε και πιο μοντέλο έχετε και τις επιδόσεις του με και χωρίς το frame interpolation (αν διαθέτει), ώστε να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μία ικανή βάση δεδομένων για τις ικανότητες του κάθε μοντέλου στον χειρισμό της κίνησης του τηλεοπτικού.
Σε αυτό το σημείο, να ευχαριστήσω θερμά τον petasis, η παρατηρητικότητα του οποίου στάθηκε η αφορμή για το παρόν νήμα, όσο και τον tmjuju, για τον χρόνο που αφιέρωσε για να ανέβει το pattern στον server του AVClub.
Καλές δοκιμές σε όλους !!!
-------------------------------- UPDATE --------------------------------
AVClub Motion Test: The HD Generation
-------------------------------- UPDATE --------------------------------
AVClub Motion Test: The HD Generation
-------------------------------- UPDATE --------------------------------
Last edited: